Sonntag, 19. August 2012

انگیزه تألیف کتاب 23 سال : علی دشتی

صفحه دوم
در قضایای تاریخی نیز رسم به همین منوال است. مثلاً قصه غدیر خُم 108 یاداشت شده
که شیعیان دوازده امامی آن را دلیل انتصاب علی ابن ابیطالب به امامت و جانشینی پیامبر می داند
مورد قبول فرَق دیگر شیعه و اهل سنّت نیست و هر کدام از فرَق اسلامی تعبیر و تفسیری ویژه در
این موضوع ابراز می دارند

به همین سبب تمامی فرق اسلامی کتب و تألیفات یکدیگر را نه تنها در گذشته و حال قبول نداشته و
ندارند بلکه آنها را حتا مورد التفات نیز قرار نداده و از بنیان خواندن آن آثار را برای طرفداران خود
زیانبار اعلام کرده اند

اگر گاهی مولفین شیعه و یا سنّی به کتب یکدیگر استناد می کنند تنها آن مطالبی را نقل می نمایند که به
گونه ای عقیده و رأی مورد نظر آنها را تأیید و یا اثبات کند نه چیز دیگر ی این روش در نقل احادیث
و روایات منقول از پیامبر و یا یاران اولیه او رعایت می شود

مثلاً احادیثی را که سنّیان از ابوبکر عمر عثمان عایشه طلحه و زیبر و دیگر یاران و نزدیکان اولیه
رسول الله نقل می کنند مورد قبول شیعیان دوازده امامی نیست

در حالی که همه کس می داند که این افراد از یاران بسیار نزدیک رسول الله بوده اند و جز
عَشَرِة مُبَشّرِه 109 نوشته شده است
 بوده و طبق حدیث معتبر به آنها بدون قید  و شرطی بهشت ارزانی شده و نامبردگان از یاران اولیه پیامبر
اسلام به شمار می روند و در اعتلای اسلام کوشیده اند

علی دشتی در سرآغاز کتاب 23 سال به درستی یادآوری می کند

هزار ها کتاب در باره زندگی و حوادث 23 ساله ظهور و افوال او و همه کردار ها و گهتارهای این مرد
فوق العاده نوشته شده است و تحقیقاً از او بیش از تمام رجال تاریخی قبل از او اسناد و مدارک و قوانین
در دسترس محققان و پژوهندگان قرار گرفته است

معذلک هنوز کتاب روشن و خرد پسندی درباره وی رسول الله نوشته نشده است که سیمای او را عاری
از گرد و غبار و اغراض و پندار ها و تعصبات نشان دهد

پس از این نویسنده کتاب اشاره به چند نمونه از جعلیات تاریخی در اسلام می کند و با فروتنی به آهنگ
تندی که جامعه ایرانی را به سوی خرافه پرستی می کشاند نظر انداخته و انگیزه واقعی نگارش کتاب
را صادقانه چنین بیان می کند

من در این مختصر داعیه ترسیم 23 سال از عمر 63 ساله حضرت محمد را ندارم

نه من نه در خود چنین شکیب را سراغ دارم و نه آن همّت را که با امواج کوه پیکر و مقاومت ناپذیر
خرافات به ستیزه برخیزم

قصد من از این مختصر بیرون کشیدن خطوطی چند و بیرون انداختن شبحی است که از خواندن قرآن
و سیر اجمالی پیدایش اسلام در ذهنم پدید آمده است .. راست و صریحیتر گویم

تحت تأثیر عقیده خرد و ادراک آدمی از کار می افتد  چنانکه می دانیم عقایدی از طفولیت به شخص
تلقین شده و زمینه اندیشه های او قرار می گیرد و آن وقت می خواهد همه حقایق را به آن معتقدات
تلقینی که هیچ مصدر عقلانی ندارند منطبق سازد

کتاب 23 سال بر مبنای چنین زمینه فکری و عاطفی از جانب شخصی نگارش یافته که خود سالها از
اطلاعات مدارس دینی نجف و کربلا بود و آشنایی بسیار عمیقی با علوم اسلامی داشت و در ایمان و
اعتقاد او به اسلام هیچگونه شک و تردیدی وجود ندارد

هدف وی ستیز با امواج کوه پیکر خرافاتی است که در جامعه ایرانی ریشه تاریخی دارد

او آمال و آرزویی جز نشر اندیشه ناب دینی در سر نمی پروراند. چنین شخصی جویای اشتهار نیست
هدف او والاتر از شهرت کاذب و مبتذل رایج زمان ماست . به ویژه نویسنده 23 سال پیوند محکمی
با نظام فرهنگی و سیاسی پانصد ساله اخیر ایران دارد

وی لحظه ای تردید و دو دلی در خواننده پیرامون رسول الله و حقانیت رسالت او ایجاد نمی کند.. اندیشه
و هدف خود را در سراسر کتاب دنبال می کند و از سر نیکخواهی و عشق به اسلام به نوشتن این کتاب
دست زده و خطرات نوشتن چنین کتابی را خود متذکر شده است

در کشوری که بیان و نوشتن اندیشه های سیاسی اجتماعی و مذهبی به ویژه اگر با عقیده متولیان مذهب
رسمی به گونه ای مخالف باشد با سخت ترین و شدیدترین شکل ممکن تهدید به نابودی می گردد
چاره ای نمی ماند که دگر اندیشان به فعالیهای پنهانی و یا زیر زمینی برای ابراز عقاید خود روی بیاورند

به معنی دقیقتر عملیات نگارش و پخش افکار و اندیشه های زیرزمینی زاییده جوامع بسته و استبداده و
بازتاب فشار و اختناق حکومتهای مستبد و خودکامه است

در تاریخ ادبیات جهان نوشته های فراوانی وجود دارند که نام نویسندگان آن آثار تا کنون پنهان مانده و یا
سالهای دراز پس از مرگ نویسندگانشان نام آفرینندگان آن آثار آشکار گردیده است

کافیست به تاریخ ایران پس از حمله اعراب نگاهی شتابزده بیفکنیم . آثار زردشتیان یهودیان مسیحیان
مانویان مزدکیان نقطویان حروفیان راوندیان و اخوان الصفاء و در یکصد و پنجاه سال اخیر آثار بابیان
و بهانیان و صدها اثر دیگر از فرق اسلامی و غیر اسلامی تا زمانی که این سطور نوشته می شود یا به
کلّی همراه با مؤلفینشان از بین رفته اند و یا نام مؤلفین و نگارندگان آن آثار مبهم و ناشناخته مانده است

در مواردی که نویسندگان آنان مشخص شده اند در ایران اجازه انتشار نیافته اند .. به نظر می رسد تا
زمانی که یک نظام آزاد و دموکراتیک در ایران پای نگیرد این آثار به دست کنجکاوان و علاقمندان و
شاید زندیقان بزرگ و کوچک نخواهد افتاد و در دوران صفریه و قاجاریه کتابهای فراوانی نوشته شدند
که یا از نام نویسندگان آن آثار نشانی در دست نیست و یا پس از سالهای طولانی با نام آنان آشنا گشته اند




Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen