جمهوری اسلامی ولایت فقیه در کشور ایران با قانون تازی برقدرت است اگر اینو نمیدونی کمی به تاریخ گذشته ایران
سر بزنید. علی دشتی می نویسد هجرت محمد به یثرب تحولات عظیمی که در سرنوشت قوم عرب روی داد و پس از
آن تغییر شگرفی که در سیر تاریخ جهان آن زمان پدید آمد ,از اینگونه پیشامدهاست . این رویداد ظاهراً یک حادثه
ناچیز محلی است ولی موجب توالی حوادث و اتفاقاتی شد که برای محققان تاریخ زمینه گسترده ای فراهم می کند تا
حوادث را به یکدیگر ربط داده و موجبات بروز آن حوادث را بیان کنند و خلاصه علل کامن پنهان و پوشیده در
اجتماع آن عصر را هویدا سازد. در این میان امری که بیش ازهر چیز دیگر جالب توجه و باعث حیرت است , تغییر
شخصیت یکی از سازندگان تاریخ بشری است, شاید این تغییر , تغییر شخصیت چندان رسا نباشد و اگر بگوییم ظهور
و بروز شخصیت جدیدی که در ژرفای محمد نهفته است, به حقیقت نزدیکتر باشد.هجرت نبوی مبداٌ تاریخ و مصدر
تحولی است بزرگ ولی خود این رویداد معلول تحول شگرفی است که در شخصیت محمد پدید آمده و سزاوار است
زیر ذره بین روانشناسان و دانشمندان و جویندگان اسرار روح آدمی قرار گیرد. مردی زاهد و وارسته از آلودگیهای
زمان خود که دنیا را در مراحل آخرین خود تصور کرده و روز بازخواست را قریب الوقوع می داند, مردی که پیوسته
به آخرت اندیشیده قوم خود را به ستایش خداوند جهان دعوت می کند, زور و ستم را نکوهش و افراط در خوشگذارانی
و غفلت از حال مستمندان را ملامت می کند, چنین مردی که به روش مسیح سراپا شفقت است, یکباره مبدل به جنگجویی
می شود سرسخت و بی گذشت که می خواهد دیانت خود را به زور شمشیر رواج دهد. لذا در مقام تأسیس دولتی بر می
آید که در راه تحقق آن هیچگونه وسیله ای رویگردان نیست مسیح به قیافه داود ظاهر می شود , مرد آرامی که بیش از
.بیست سال با زنی بیست و چند سال از خود او مسن تر بسر برده بود, به شکل اغراق آمیزی به زن روی می آورد
او تصور می کند آدمیان پیوسته در حال تحول و تغییرند و این تبدیل به اهستگی و مرور انجام می گیرد و از همین روی
به آن توجه نداریم و خیال می کنیم شخص پنجاه ساله همان شخص بیست ساله است. در صورتی که چیزی از آن جوان
.بیست ساله در او نیست و به تدریج تغییر کرده است
این فرض از این لحاظ صحیح است که قوای حیاتی رو به ضعف و افول می گذارند و از طرف دیگر قوای معنوی در اثر
خواندن اندیشیدن و آزمودن به سوی کمال می گرایند. تفاوت شخص پنجاه ساله با همان آدم بیست ساله , فرو نشستن هیجانها
, شهوات و خواهشهای شدید جسمی و روحی است. به ویژه پخته شدن تدریجی فکر به واسطه تجربه و مطالعات و شکل
گرفتن معقولات و خلاصه نمود تدریجی معنویات.این فرض که در جای خود واجد ارزش است ابداً درباره محمد صدق نمی کند
زیرا او در 53 سالگی وارد مدینه شده است. یعنی در همان سنی که همه قوای جسمی و معنوی به حال متوسط و عادی
برگشته اند. ولی از آغاز ورود به یثرب محمدی دیگر از گریبان محمد سر در می آورد و در مدت ده سال در مکه مردم را
به مردمی دعوت می کرد فرق می کند. از لباس پیغمبری که به مفاد خویشان و کسان خود را از تاریک عادات سخیف جاهلیت
برهاند بیرون می آید تا نخست همان عشیره اقربین را زبون سازد و همان کسانی را که سیزده سال او را مسخره
.کردند و آزار رسانیدند به زانو در آورد
.علی دشتی : عایشه می گوید, در قرآن مکه ی فقط سخن از بهشت و دوزخ است, حلال و حرام پس از نمو اسلام پدید آمد
.علی دشتی : عایشه می گوید, در قرآن مکه ی فقط سخن از بهشت و دوزخ است, حلال و حرام پس از نمو اسلام پدید آمد
اما در مدینه امر چنین نیست. تمام احکام و فرایض در ده ساله اخیر صادر و مقرر گردید و اسلام نه تنها به شکل شریعتی
.نو در آمد بلکه مقدمات تشکیل یک دولت عربی فراهم شد. نخستین اقدام برگرداندن قبله از مسجد الاقصی به کعبه بود
این تدبیر هم خرج مسلمانان را از یهود جدا کرده و عقده حقارتی را که اعراب مدینه در خود داشتند زایل کرد و هم
نوعی حمیت قومی را در اعراب برانگیخت , چه همه قبایل به کعبه احترام داشتند کعبه علاوه بر این که مرکز اصنام و
ستایشگاه بود, خانه ابراهیم و اسماعیل بود که اعراب خود را از نسل آنان می دانستند
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen